NOTA

LINUS NUMERASI
 Definisi Numerasi

 
Keupayaan untuk melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik dalam kehidupan harian mengikut bahasa pengantar di sekolah

 Pentaksiran
 
Proses mendapatkan maklumat untuk dijadikan bukti supaya penghakiman/penilaian tentang produk sesuatu proses pendidikan dapat dibuat  dan seterusnya keputusan boleh dibuat ke atas subjek yang ditaksir.
 KONSTRUK
 
APA (Perkara) yang ditaksir
Dimensi manusia yang berbentuk konkrit atau abstrak
Hasrat pendidikan
Dibangunkan dan diperkembangkan melalui
     proses P & P
Dinyatakan secara eksplisit dalam dokumen kurikulum



 Kreativiti
 Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik


 Mengapa Kreativiti?

 Kejayaan sesebuah negara di dunia pada masa kini banyak dijana oleh

lonjakan budaya inovasi dan kreativiti di kalangan penduduk negara 
 berkenaan . 
Langkah kerajaan melancarkan Malaysia Inovatif 2010 amat kena pada
  masanya dalam usaha kita bergerak ke arah menjadi sebuah negara maju menjelang 2020
  (Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin Haji Mohd Yassin)

 MATLAMAT

 }Menghasilkan modal insan yang kreatif dan inovatif melalui pelaksanaan kurikulum persekolahan


 OBJEKTIF

 
Membolehkan murid:
vmempunyai keterampilan diri dan personaliti individu kreatif
vmenguasai kemahiran dalam proses kreatif
vmenghasilkan idea kreatif dan inovatif
vMenguasai kemahiran komunikasi
vMengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran secara kritis dan kreatif
vMenyelesaikan masalah, membuat keputusan dan mengurus kehidupan harian secara kreatif dan inovatif






Contoh aktiviti yang kreatif


Cuba filir dan jawab...
 
Dalam sebuah sangkar terdapat 22 ekor
haiwan yang terdiri daripada ayam dan arnab.
Jumlah kaki yang terdapat pada haiwan di situ
ialah 50. Ada berapa ekor ayam dan berapa
ekor arnab dalam sangkar itu?

 
 

2 ulasan:

Unknown berkata...

Terima kasih teacher atas ilmu ini....Oooo,baru saya faham mengenai LINUS....

Unknown berkata...

Thank You....